Wilno 1922 – 2020. Re-kreacje. Cześć IV

Dzisiejszy wpis kończy krótki cykl Wilno 1922 – 2020. Czwarty wpis i czwarty z przewodników po Wilnie w zdjęciu tytułowym – tym razem Heleny Romer. Pokazywaliśmy zdjęcia Jana Bułhaka opublikowane w publikacji „Wilno” z 1922 r. Henryka Mościckiego oraz współczesne, wykonane przez moją córkę Julię Sienkiewicz. Dzisiaj wracam także do pierwotnego konceptu, czyli trzech ujęć (zdjęć na zewnątrz) – zdjęcie Bułhaka oraz dwa współczesne – kolorowe i czarnobiała przeróbka. Te czarno-białe są w jakiś sposób ciekawsze. 

Plac Katedralny i Katedra

Wędrówkę po Wilnie niemal zawsze rozpoczynam od Placu Katedralnego. Katedra to piękny przykład architektury klasycznej, antycznej, jakiej w Wilnie zresztą jest całkiem sporo.

Katedra to oczywiście Kaplica Św. Kazimierza, wzorowana na tej krakowskiej. Jej urokowi nie oparł się także Bułhak.

Ostra Brama

Od razu jednak przyznam się do pewnej manipulacji. Otóż – chociaż trudno w to uwierzyć – w przewodniku Mościckiego nie ma zdjęcia Ostrej Bramy. Może chodziło o cenę zdjęcia? A może autor uznał, że jest tak oczywiste, że nie trzeba pokazywać? Niemniej uznałem, że nasz projekt re-kreacje nie może tego pominąć. Dlatego wykorzystaliśmy pocztówkę wysłaną w 1936 r. i wydaną przez A.I. Fiałko w Wilnie. Niestety, nie ujawniono autora zdjęć.

About the Author

Karol Sienkiewicz
Author with 190 posts
More about Karol Sienkiewicz

Related Articles

Leave a Comment